Schiphol verwacht druk weekeinde, zomervakantie nog erger | RTL Nieuws

2022-06-25 06:13:19 By : Mr. Wekin Cai

Het wordt komend weekeinde weer druk op Schiphol, denkt de luchthaven. Zo druk, dat lange wachtrijen bij de security onvermijdelijk zijn door het personeelstekort waar Schiphol mee kampt. En voor de zomervakantie ziet de situatie er absoluut niet rooskleuriger uit.

Dat blijkt uit de laatste update van het Airport Operation Centre (APOC) van Schiphol, dat de logistieke processen op het vliegveld in de gaten houdt en dat in handen is van RTL Nieuws.

Schiphol verwacht dat zowel komende vrijdag als zaterdag en zondag sprake zal zijn van een kritieke situatie bij de security op het vliegveld. Met name op vrijdagochtend komen er meer vertrekkende passagiers naar Schiphol dan de beveiliging in principe aankan. 

Afgelopen weekeinde, met Hemelvaart, maar ook tijdens de meivakantie was het geregeld chaos op Schiphol. Met eindeloze rijen, geannuleerde vluchten en onveilige situaties tot gevolg.

Ook voor de rest van de maand juni verwacht Schiphol dat de drukte aanhoudt, in ieder geval in de weekeinden. Voor de zomervakantie lijkt zich zelfs een zwart scenario te ontvouwen. Met name in juli kan het personeelstekort dagelijks voor lange rijen en vluchtverstoringen zorgen.

Augustus lijkt maar net iets minder erg te worden. APOC benadrukt zelf in de update dat het om verwachtingen gaat, die nog steeds kunnen veranderen in positieve of negatieve zin. 

In de verwachting is het maatregelenpakket van Schiphol voor de zomerperiode nog niet meegenomen. Eén van die maatregelen is het beperken van het aantal slots tussen 1 juni en 28 augustus. Normaal hebben luchtvaartmaatschappijen in die periode zo'n 126.000 slots tot hun beschikking. Schiphol wil dat terugbrengen naar 90.000.

Een slot is het tijdstip waarop een vliegtuig mag opstijgen of landen. Luchtvaartmaatschappijen bezitten deze slots. Het is weliswaar een tijdelijke maatregel, maar betekent wel dat vliegmaatschappijen zullen moeten snijden in het aantal passagiers dat naar Schiphol komt.

"Het gaat om een reductie van 30 procent", zegt Roel Elshout van Vlucht-vertraagd.nl, waar consumenten terechtkunnen als ze een schadeclaim willen indienen bij een luchtvaartmaatschappij. "In een conservatieve schatting betekent dat 1 miljoen gedupeerde reizigers."

Hij rekent voor: 36.000 slots zijn grofweg 18.000 vertrekkende en 18.000 binnenkomende vluchten. Als op elke vlucht gemiddeld 200 mensen zitten, kom je op miljoenen reizigers uit die bijvoorbeeld niet vanaf Schiphol kunnen vertrekken of te maken krijgen met geannuleerde of verplaatste vluchten. 

Het is dus zaak dat luchtvaartmaatschappijen actie ondernemen, zegt hij. "Als airline kun je je beroepen op overmacht, in geval van bijvoorbeeld een staking of slecht weer. Normaal zou dat ook kunnen als Schiphol een capaciteitstekort heeft. Alleen weten luchtvaartmaatschappijen dat nu al. Daar kunnen ze zich niet meer achter verschuilen deze zomer."

Wat hem betreft zijn er best wat dingen die gedaan zouden kunnen worden. "Passagiers overhevelen naar een andere luchthaven. Regionale vliegvelden als Rotterdam en Maastricht hebben aangegeven dat zij elk dagelijks 20 vluchten kunnen overnemen. Laat mensen met de trein reizen in plaats van het vliegtuig."

Hij krijgt nog 'niet echt' signalen dat de maatschappijen daarmee bezig zijn. En hij snapt ook dat reizigers lang niet altijd om zulke maatregelen zullen staan te springen. "Maar als het de keuze is tussen naar Mallorca vanaf Rotterdam, of helemaal niet, dan is de keuze denk ik snel gemaakt."

Niet alleen moet het aantal slots worden verminderd, Schiphol heeft nog meer plannen om de drukte de komende zomer in goede banen te leiden. Want druk blijft het sowieso, zegt een woordvoerder. "Het is niet zo dat reizigers niet meer in de rij zullen staan, maar alles is er de komende tijd op gericht om reizigers een voorspelbare en aangename Schiphol-ervaring te bezorgen."

Andere maatregelen zijn onder andere het optimaliseren van de doorstroom van passagiers. Ook moet werken op Schiphol aantrekkelijker worden en moeten er met name meer beveiligers worden geworven. Maar daarmee gaat de luchthaven het voor deze zomer niet redden, verwacht onder andere vakbond CNV.

"Het tekort aan mensen wordt geschat op alleen al 500 vacatures in de particuliere beveiliging, dat is een enorm gat", zegt Erik Maas van CNV Vakmensen. "Daar moet Schiphol realistisch in zijn: dat heb je niet op orde voor juli, augustus." 

Schiphol houdt weliswaar een banenmarkt op 11 juni voor beveiligers, maar 'dat is echt too little too late', zegt ook Elshout. "De training van een beveiliger kost zeker 12 weken, dan is augustus al lang voorbij."

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief. 

Altijd weten wat er speelt? Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.